Peran Intellectual Capital Terhadap Organizational Value

Dodi Siswanto

Abstract


The discussion related to Intellectual Capital becomes a very interesting matter for organizations, this is because intellectual capital is an invisible asset that can have an extraordinary impact, can provide added value to the company so as to increase organizational competitiveness. Therefore, business owners (MSMEs) need to be aware of this. The purpose of this research is to examine how strategies to strengthen intellectual capital in increasing the organizational value of MSMEs. The dimensions studied in this study are Human Capital, Capital Structure, Customer Capital, and Social Capital. This type of research uses qualitative methods with a literature study approach. This human capital formation can be done through employee self-development by providing education and training. Learning about culture, infrastructure, and the right incentives to generate and disseminate knowledge are ways to strengthen the Capital Structure. Providing excellent service is an effort to retain customers. Bonding Social Capital, Bridging Social Capital, Linking Social Capital are social capital that can provide a conceptual understanding that social capital that is formed can create different results.

Keywords: Intellectual capital, organizational values.

Full Text:

PDF

References


Anatan, L. (2000). MANAJEMEN MODAL INTELEKTUAL : STRATEGI MEMAKSIMALKAN NILAI MODAL INTELEKTUAL DALAM TECHNOLOGY DRIVEN. 1–10.

Astuti, Y. (2015). Modal Intelektual Dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif : Studi Kasus Pada Sentra Kerajinan Sepatu. 103–114.

Ciptosari, F., Prabawa, T. S., & Bele, A. (2019). Social Capital Dalam Kewirausahaan Lokal, Kajian Keterlibatan Masyarakat Dalam Pariwisata Di Delha, Kab. Rote Ndao, Nusa Tenggara Timur. Jurnal Kawistara, 9(1), 45. https://doi.org/10.22146/kawistara.37992

Cyntya&Setiawan. (2013). MODAL INTELEKTUAL DAN DAMPAKNYA BAGAI KEBERHASILAN ORGANISASI. 1–15.

Divianto. (2010). Pengaruh Faktor-Faktor Intellectual Capital (Human Capital, Structural Capital dan Customer Capital) Terhadap Business Performance. Jurnal Ilmiah Orasi Bisnis, Vol 4, pp 81-99.

Dzulfikri, A., & Kusworo, B. (2019). Sikap, Motivasi, dan Minat Berwirausaha Mahasiswa di Surabaya. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 5(2), 183. https://doi.org/10.21070/jkmp.v5i2.1310

Eliana, S. (2017). Pengaruh IIntellectual Capital (Human Capital, Structure Capital dan Customer Capital) Terhadap Kinerja Perusahaan Manufaktur yang Terdapat di BEI. 1(2013), 3–5.

Endri. (2010). Peran Human Capital Dalam Meningkatkan Kinerja Perusahaan: Suatu Tinjauan Teoritis Dan Empiris. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(2), 179–190.

Ermawati, Y., Noch, M. Y., & Zakaria. (2018). Analisis Human Capital Dan Structural Capital Dalam Meningkatkan Kinerja Keuangan dan Harga Saham Perusahaan Perbankan. Future Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 6(1), 47–59.

Hafni, R., & Rozali, A. (2017). Analisis Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (umkm) terhadap Penyerapan Tenaga Kerja di Indonesia. Ilmu Ekonomi Dan Studin Pembangunan, 15(2), 77–96. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/ekawan/article/view/1034/pdf_58

Handoyo, E. (2014). Kontribusi Modal Sosial Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Pedagang Kaki Lima Pascarelokasi. Komunitas: International Journal of Indonesian Society and Culture, 5(2), 252–266. https://doi.org/10.15294/komunitas.v5i2.2743

Hapsari, S. Y. (2015). PENGARUH KEPUASAN KERJA, MOTIVASI, NILAI ORGANISASI TERHADAP ORGANIZATIONAL CITIZESHIP BEHAVIOR (OCB) ( Studi kasus pada RS. Telogorejo semarang). Manajemen SDM Universitas Pandanaran Semarang.

Hartati, N. (2015). Intellectual Capital Dalam Meningkatkan Daya Saing: Sebuah Telaah Literatur. Etikonomi, 13(1), 51–68. https://doi.org/10.15408/etk.v13i1.1878

Iskarim, M. (2017). Rekrutmen Pegawai Menuju Kinerja Organisasi yang Berkualitas dalam Perspektif MSDM dan Islam. 2(November), 307–327.

Martin. (2017). Pengaruh Human Capital, Structural Capital, Customer Capital Dan Good Corporate Governance Terhadap Profitabilitas Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2012-2015). JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi S1), 7(1). https://doi.org/10.23887/jimat.v7i1.9471

Narimawati, U. (2011). Peranan Modal Intelektual Dosen dalam Menciptakan Kualitas Lulusan. Majalah Ilmiah UNIKOM, 6(2), 143–156.

Prasojo, D. (2017). Manajemen Strtegi Human Capital dalam Pendidikan.

Pritiza. (2007). Pengaruh Human capital Terhadap Business Performance Melaului Customer Capital. Human Capital, 4(2), 1–206. https://doi.org/10.1017/UPO9788175968400

Ramanda, Y., & Muchtar, B. (2017). PENGARUH HUMAN CAPITAL, RELATIONAL CAPITAL DAN ORGANIZATIONAL CAPITAL TERHADAP KINERJA PEGAWAI (Studi pada Badan Ketahanan Pangan Provinsi Sumatera Barat).

Rani, D. P. (2018). Analisa Proses Pelaksanaan Rekrutmen, Seleksi, dan Penempatan Kerja Karyawan (Studi pada Hotel dan Restoran Mahkota Plengkung Banyuwangi). 58(2).

Salsabila. (2019). Pengaruh Human Capital , Customer Capital dan Technological Capital Terhadap Kinerja Bisnis ( Studi Kasus pada UMKM Kuliner di Jalan Setia Budi Medan ).

Santoso, S. (2011). Pengaruh Modal Intelektual dan Pengungkapannya Terhadap Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 14(1). https://doi.org/10.9744/jak.14.1.16-31

Saragih, R. (2017). Membangun USAha Kreatif, Inovatif dan Bermanfaat melalui Penerapan Kewirausahaan Sosial. Jurnal Kewirausahaan, 3(2), 26–34.

Suharyono. (2014). Sikap Dan Perilaku Wirausahawan. Jurnal Ekonomi MODERNISASI, 10(1), 38. https://doi.org/10.21067/jem.v10i1.774

Sukarno, G., & Nirawati, L. (2016). KONTRIBUSI HUMAN CAPITAL dan CUSTOMER CAPITAL DALAM MENGGAPAI KINERJA CAFÉ dan RESTO di SURABAYA. Jurnal Ilmu Sosial, 15(2), 137. https://doi.org/10.14710/jis.15.2.2016.137-149

Sunarta. (2010). perncanaan Sumber Daya Manusi (Kunci Keberhasilah Organisasi). FISE Universitas Negeri Yogyakarta, XXXVI.

Syamni, G., & Malikussaleh, U. (2010). Profil Social Capital Suatu Kajian Literatur. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi (JBE), 17(2), 174–182.

Tohani, E. (2014). Pemanfaatan modal sosial (Social Capital) Dalam Program Pendidikan Desa Vokasi di Gemawang Kabupaten Semarang. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 7.

Undang no 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro Kecil dan Menengah, (2008).

Widiastuti, E., & Sulistyandari. (2013). Peningkatan daya saing ukm melalui peran modal intelektual dan kinerja keuangan. Proceeding Seminar Nasional & Call For Papers (SCA-3), Vol.3 No.1.

Wirawan, S. (2017). Pengaruh human capital, structural capital , dan customer capital terhadap kinerja perusahaan pada perusahaan daerah air minum (pdam) di kabupaten tabalong. 1(2).

Yuliana. (2015). Penempatan Pegawai Dalam Meningkatkan Kinerja Di Lingkungan Kerja Badan Pengelolaan Keuangan Dan Aset Daerah Kota Samarinda Isra Yuliana 1 , Djumadi 2 , DB. Paranoan 3. 3(4), 428–440.

Zuliyati, Z., & Delima, Z. M. (2017). Intellectual Capital dan Kinerja UMKM. Seminar Nasional Dan Call for Paper 2017 Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Publikasi Jurnal Ilmiah Dalam Menyikapi Permenristekdikti No.20 Tahun 2017, 20, 280–290.




DOI: https://doi.org/10.53675/karismapro.v1i2.66

Article Metrics

Abstract view : 596 times
PDF - 583 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


KarismaPro : Jurnal Manajemen | e-issn: 2775-0647

Indexed